Prima pagină Noutăţi Hărţi Download Concurs Despre noi Contact
Primul site de Istorie
din
pînă în
Categorii
PageRank Checking Icon
Pe site au loc lucrari. Siteul poate functiona incorect. Ne cerem scuze pentru incomoditate.
Înapoi

25 noiembrie, istoricul zilei

- 1600 -

Are loc Bătălia de lîngă Curtea de Argeş, dintre oastea lui Mihai Viteazul şi oastea polonă

La 25 noiembrie 1600 are loc Bătălia de lîngă Curtea de Argeş, dintre oastea lui Mihai Viteazul şi oastea polonă, care la acel moment prin victoriile anterioare instalase noi domnitori în Moldova şi Muntenia. Înfrîngerea de la Curtea de Argeş îl sileşte pe Mihai Viteazul să ia drumul Vienei unde ajunge la 12 ianuarie 1601.

 

- 1716 -

Un detaşament austriac pătrunde prin surprindere în Bucureşti, Muntenia şi ia prizonier pe domnitorul Nicolae Mavrocordat

La 25 noiembrie 1716 un detaşament austriac pătrunde prin surprindere în Bucureşti, Muntenia şi ia prizonier pe domnitorul Nicolae Mavrocordat care este dus la Sibiu, unde rămîne pînă la încheierea păcii.

 

- 1716 -

A încetat din viaţă Antim Ivireanul, cărturar român originar din Georgia, mitropolit al Munteniei (1708-1716)

La 25 noiembrie 1716 a încetat din viaţă Antim Ivireanul (n.c.1660 Ivira, Georgia), cărturar român, mitropolit al Munteniei (1708-1716). Antim Ivireanul a înfiinţat tipografii la Snagov (1694) şi Rîmnic (1705), a fost ctitorul ansamblului monastic Antim (1716), a ilustrat Evangheliile de la 1693 şi 1597 şi a decorat uşa de intrare a mănăstirii Antim din Bucureşti şi a executat portretul lui Constantin Brîncoveanu.

 

- 1716 -

A încetat din viaţă Constantin Cantacuzino, stolnic, diplomat, istoric şi geograf român din Muntenia 

La 25 noiembrie 1716 a încetat din viaţă Constantin Cantacuzino (n.1650), stolnic, diplomat, istoric şi geograf român. C.Cantacuzino a fost unul dintre reprezentanţii de seamă ai umanismului românesc, a întocmit o hartă a Munteniei (prima operă cartografică românească), tipărită în greceşte la Padova (1700). Cărturarul a fost autorul unei "Istorii a Munteniei dintru început", rămasă neterminată, în care susţine originea românească, unitatea şi continuitatea poporului român pe teritoriul Daciei.

 

- 1832 -

S-a produs în miez de noapte, un cutremur de pămînt în Basarabia ţaristă

La 24-25 noiembrie 1832 s-a produs în miez de noapte, un cutremur de pămînt în Basarabia ţaristă.

 

- 1867 -

Intră în vigoare prima Convenţie poştală pe teritoriul României (Convenţia cu Rusia)

La 25 noiembrie 1867 intră în vigoare prima Convenţie poştală (cea din Rusia), prin care pe teritoriul României serviciul de poştă este efectuat numai de către Poşta Română.

 

- 1918 -

În locul lui Constantin Stere, demisionat, preşedinte al Sfatului Ţării este ales Pantelimon Halippa

La 25 noiembrie 1918 în locul lui Constantin Stere, demisionat, preşedinte al Sfatului Ţării este ales Pantelimon Halippa. În calitate de vicepreşedinte au fost aleşi: V.Bîrcă şi Gh.Buruiană, iar secretari: I.Buzdugan, A.Scobioală şi B.Epure.

 

- 1920 -

Este semnat decretul privind aplicarea în întreaga Românie a legii şi a regulamentului aplicării sistemului metric de măsuri şi greutăţi

La 25 noiembrie 1920 este semnat decretul privind aplicarea în întreaga Românie a legii şi a regulamentului aplicării sistemului metric de măsuri şi greutăţi.

 

- 1942 -

A încetat din viaţă Mihail Dragomirescu, estetician şi critic literar român

La 25 noiembrie 1942 a încetat din viaţă Mihail Dragomirescu (n.1868 Plătăreşti, jud.Ilfov), estetician şi critic literar român, director al revistei "Convorbiri literare".

 

- 1942 -

Are loc evadarea lui Horea Sima din lagărul din Germania şi trecerea lui în Italia

La 25 noiembrie 1942 are loc evadarea lui Horea Sima din lagărul din Germania şi trecerea lui în Italia.

 

- 1972 -

A încetat din viaţă Henri Conadă

Inginerul român Henri Coanadă (1886-1972), inventatorul primului avion cu reacţie din lume, preluat de pe afahc.ro
Inventatorul român Henri Coanadă (în dreapta), întemeietorul Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică de la Bucureşti
Inginerul român Henri Coanadă (1886-1972), inventatorul primului avion cu reacţie din lume, preluat de pe afahc.ro
Inventatorul român Henri Coanadă (în dreapta), întemeietorul Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică de la Bucureşti

La 25 noiembrie 1972 inginerul şi savantul român Henri Coandă, inventatorul primului avion cu reacţie din lume, a încetat din viaţă la vîrsta de 86 de ani. Omul de ştiinţă, care a obţinut pe parcursul vieţii peste 250 de brevete, a fost un pionier al aviaţiei cu reacţie mondiale.

Henri Coandă s-a născut în 7 iunie 1886 la Bucureşti şi a urmat Liceul “Sfîntul Sava” din localitatea natala, după care Liceul Militar din Iaşi. În 1905, a devenit ofiţer de artilerie, iar patru ani mai tîrziu a absolvit Scoala Superioară de Aeronautică din Paris, perioadă în care a realizat machete de avioane şi rachete cu care a reuşit să surprindă specialiştii. În anii 1905-1906, a conceput machete de rachete şi o macheta de avion cu un motor rachetă cu combustibil solid. Celebrul inginer Gustave Eiffel (1832 – 1923) şi savantul Paul Painlevé (1863 – 1933) l-au sprijinit pe Henri Coanda să construiască un banc mobil, de incercări, montat pe o locomotivă, şi un dispozitiv original, de inregistrare a fenomenelor aerodinamice, din jurul aripilor groase. Cercetările au adus rezultatul scontat şi la 16 decembrie 1910 inginerul şi inventatorul român Henri Coandă a efectuat primul zbor experimental din lume al unui avion cu reacţie, de invenţie proprie (biplanul “Coandă”). Premiera mondială a avut loc cu ocazia celui de-al doilea Salon International de Aeronautica, de la Issy les Moulineaux, lîngă Paris, Franţa. Invenţia avionului cu reacţie, a făcut ca Henri Coanda să intre în istoria aviaţiei mondiale şi ca pionier al aviaţiei cu reacţie. 

Proiectul primului avion cu reacţie din lume, realizat de inginerul-cercetător român - Henri Conadă
Primul avion cu reacţie din lume, proiectat şi pilotat de Henri Conadă la Salonul Internaţional de Aeronautică de la Paris (1910)
Proiectul primului avion cu reacţie din lume, realizat de inginerul-cercetător român - Henri Conadă
Primul avion cu reacţie din lume, proiectat şi pilotat de Henri Conadă la Salonul Internaţional de Aeronautică de la Paris (1910)

Calităţile sale de constructor nu au fost trecute cu vederea, astfel ca a fost imediat angajat la Uzinele de Avioane din Bristol, Marea Britanie, unde a ramas pînă în 1914. La Bristol, savantul a conceput si construit, în anii 1911 – 1914, cîteva tipuri de avioane, printre care şi avionul denumit “Bristol – Coandă”, cu remarcabile calităţi, pentru acei ani. În anul 1914, Henri Coanda a inventat tunul făra recul, pentru aviaţie, care nu suprasolicita structura avionului, în timpul tragerii.

În anul 1934, Henri Coandă a obţinut, în Franţa, brevetul pentru invenţia “Procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid”. Noul fenomen fizic descoperit de Henri Coandă – Devierea unui jet plan de fluid ce patrunde în alt fluid în vecinătatea unui perete convex – a fost denumit “efectul Coandă. Utilizarea practică a “efectului Coandă” a fost începută de descoperitorul sau, care a inventat şi brevetat în 1935, în Franţa Aerodina lenticulară” (discul zburator), precum şi alte invenţii (”Dispozitiv pentru îmbunătaţirea randamentului motorului cu combustie interna”, “Frînă de recul pentru armele de foc”). Aflîndu-se la baza a numeroase aplicaţii, “efectul Coanda” este, fără îndoială, certificatul de naştere a mecanicii fluidelor, o nouă ramură a tehnicii. Cercetarile din numeroase ţări, printre care şi România, au condus la multe utilizări practice ale “efectului Coanda” – propulsia şi sustentaţia vehiculelor aeriene, îmbunătăţirea turbinelor cu gaze, amplificatoare cu fluide, aparate pneumatice, amortizoare de zgomote etc.

Inventator prolific, cu peste 250 de invenţii brevetate, Henri Coanda a conceput şi realizat aparate de ochire, pentru avioanele militare, vagoane de beton, cisterne de beton, pentru transportul pe calea ferata, rezervoare de beton, subansamble şi elemente pentru case prefabricate (înca din 1918), o instalaţie solară, pentru desalinizarea apei de mare. În 1971, inventatorul român a infiinţat, la Bucureşti, Institutul de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică. A fost distins cu titlul de Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Bucureşti şi a fost membru al Academiei Române, precum şi al Societăţii Aeronautice Engleze.

 

Vezi şi ...

 

Bibliografie (surse):

  1. Acad. Dan Berindei, Istoria românilor, cronologie, editura Cartex, Bucureşti 2008;
  2. Dinu Poştarencu, O istorie a Basarabiei în date şi documente 1812-1940, Editura Cartier Istoric.
  3. ro.wikipedia.org

Dacă doriţi să îmbunătăţiţi textul sau să adăugaţi imagini noi la acest articol transmiteţi varianta dvs pe istorialumii@gmail.com . Textul îmbunătăţit îl solicităm în format MS Word (.doc) sau Notepad (.txt). Important: indicaţi în mesaj denumirea articolului de redactat  Scrie-ne acum noi detalii pentru a îmbunătăţi acest articol !


Comentarii:

ADMINISTRATOR

16.12.2010

Mulţumim Vornica

Cu adevărat aveţi perfectă dreptate, a fost o greşeală pe care am înlăturat-o. Mulţumim frumos că ne citiţi.

vornica

29.11.2010

Poza cu Henri Coanda in tinerete

Salut!Cu dorinta sa nu fiu impertinent tin sa va semnalez o greseala in postarea fotografiei lui Henri Coanda(cel mai tanar) din articolul D-voastra.Ar fi Nicola Tesla istroroman,conform opiniilor istoricilor romani,desi lumea intreaga il stie ca sarb,dar nicidecum nu este fratele geaman al lui Henri Coanda.Pentru confirmarea afirmatiilor mele va trimit acest link-http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla.
Pentru a lăsa comentarii trebuie să fiţi înregistrat şi logat pe site Click Aici
Înapoi
Istoria.md
Hărţi
Harta cedărilor teritoriale ale României conform Păcii de la Paris (24 aprilie 1918 / 7 mai 1918), roşu către Austro-Ungaria, verde către Bulgaria, sursă: ro.wikipedia.org
Harta cedărilor teritoriale ale României conform Păcii de la Paris (24 aprilie 1918 / 7 mai 1918), roşu către Austro-Ungaria, verde către Bulgaria, sursă: ro.wikipedia.org
Toate Hărţile...
Download
Link-uri utile
Banner Suport Energo
Febian IT Realizarea site-urilor
Memoria.ro
Banner Radio Vocea Basarabiei
Banner Portalul basarabenilor din România
Copyright © 2009 - 2017 istoria.md