Prima pagină Noutăţi Hărţi Download Concurs Despre noi Contact
Primul site de Istorie
din
pînă în
Categorii
PageRank Checking Icon
Pe site au loc lucrari. Siteul poate functiona incorect. Ne cerem scuze pentru incomoditate.
Înapoi

Arta emailării

Autor: Liliana Condraticova, Dr. în studiul artelor, AŞM

File din istoria emailării artistice

Emailarea, ca procedeu de prelucrare artistică a metalelor preţioase, prezintă o istorie îndelungată, exuberantă, tehnologii performante şi meşteri-emailieri, care posedă această tehnică la perfecţiune. Pe parcursul etapelor istorice, emailarea cunoaşte perioade de declin şi ascensiune artistică, manifestată, mai ales, prin calitatea articolelor de orfevrărie. Emailarea prezintă operaţia tehnologică de prelucrare artistică a metalului, care apare încă în Egiptul Antic, unde podoabele erau acoperite cu email policromatic, ulterior folosindu-se cel transparent sau monocrom. Egiptenii numeau strălucitoare un smalţ pe bază de cuarţ silicios care acoperă un obiect de pământ ars sau de cuarţ foarte friabil. Se smălţuiau obiecte de mărimi foarte diferite, mărgele, amulete, vase, statuete, podoabe, ushebi, folosindu-se culorile albastru şi verde, asemănătoare cu pietrele preferate turcoaza sau lapis-lazuli.

Încă din timpul dinastiei a III-a camerele albastre din piramida lui Djoser de la Saqqara denotă utilizarea emailului în arhitectură. În epoca veche faianţa era albastru-verzuie şi fragilă, graţie fluidităţii reduse şi căldurii insuficiente din cuptoare, care împiedicau pătrunderea în masa obiectului. Albastrul închis se întâlneşte la smalţul scarabeilor şi al obiectelor de toaletă din timpul dinastiei a VI-a. În Regatul de Mijloc se obţinea smalţ dur, verde-cenuşiu sau albastru-deschis. Producerea emailului s-a perfecţionat în timpul Regatului Nou, nuanţele de albastru şi verde se multiplică, li se adaugă nuanţe de roşu, galben şi alb-lăptos. Statuetele ushebi, care se întâlnesc în număr mare la începutul dinastiei XIX sunt albastre, pe când în epoca ramesidă ele devin verzi sau, mai rar, albe cu inscripţii roşii, în epocile următoare verdele devenind preponderent. Bijutierii antici au elaborat patru procedee de fixare a emailului, cele mai importante fiind champlevé şi cloissonné, utilizate şi actualmente în industria bijuteriilor.

Procedeul artistc de emailare al bijuteriilor şi obiectelor de artă este redescoperit în epoca renascentistă, căruia Vasari i-a consacrat un capitol aparte din lucrarea sa “Despre niel; cum a luat naştere din el gravura în aramă; cum se gravează argintul, pentru a putea face smalţuri în relief, cum se cizelează obiecte mari, de metal”. În evul mediu centre importante de emailare devin oraşele bizantine, iar din sec. al XII-lea or. Limoges din Franţa. Emailarea se utiliza pentru decorarea vaselor de cult şi laice, a bijuteriilor fastuoase şi armelor, iar în sec. XVI-XVIII şi pentru ornarea portretelor miniaturale, care, odată cu apariţia fotografiei, îşi pierd valoarea şi importanţa, devenind de o mare raritate.

Pentru podoabele moderne este caracteristică folosirea excesivă a emailului. La hotarul secolelor XIX-XX bijuteriile emailate devin din nou în vogă, mai ales, graţie creaţiilor renumitului Faberge, care cunoştea peste 80 de tipuri de email, plasat până la opt straturi, secretul multora din ele fiind şi acum în proces de căutare. În Franţa erau de mare popularitate articolele emailate confecţionate de bijutieri cu renume precum Lalique, Froment-Meurice ş.a.

 Pandantiv (aur, perle, pietre preţioase, email). Froment-Meurice, 1855, Franţa.Broşă (aur, email, diamante, pietre preţioase colorate) , Şcoala rusă de giuvaiergerie, 1896.

Pandantiv (aur, perle, pietre preţioase, email). Froment-Meurice, 1855, Franţa.

Broşă (aur, email, diamante, pietre preţioase colorate) , Şcoala rusă de giuvaiergerie, 1896.

 Broşă (aur, email, diamante, pietre preţioase colorate), R. Lalique, Franţa.

Broşă (aur, email, diamante, pietre preţioase colorate), R. Lalique, Franţa.


Arta emailării în ţările române

Smalţul sau emailul colorat este folosit cu succes din antichitatea tardivă şi în Moldova, fiind prezent pe mărgelele de sticlă sau incastrat în inelele de aur, precum ar fi cazul podoabelor sarmatice din sec. II d.Chr. (s. Mocra-Râbniţa), şi podoabele din perioada hunico-sarmatică din sec. IV d. Chr, exemplificate prin incrustarea cu pastă de sticlă. Emailul este utilizat şi în mediul „barbar”, drept exemplu servind piesele de orfevrărie din tezaurul de la Conceşti-Botoşani, care posedă aspecte comune artei decorative alano-huno-germanice şi tehnicile de realizare (incrustarea pietrelor colorate, filigranare, email cloassonné). Astfel, decorul fibulei de la Conceşti este realizat în tehnica cloassonné, care îşi ia avânt în arta decorativ-aplicată din atelierele europene şi bizantine, unde se confecţionau piese de podoabă specifice ceremonialului militar, purtate mai ales de goţi, huni, avari, gepizi.

În secolele XIV-XV ca inovaţii se folosesc forme şi tehnici noi sau perfecţionate, de ex.: filigranul şi emailul, în care arta metalelor preţioase a îmbinat cel mai armonios elementele celor două lumi atât de diferite: Europa şi Orient. Inelele şi cerceii confecţionaţi în această perioadă demonstrează cu precădere cunoaşterea şi folosirea tehnicii emailului policromatic. Odată cu secolul al XVII-lea la Suceava bijutierii erau stabiliţi pe Uliţa lui Crimca, meşteri zlătari lucrau şi la Iaşi, Bacău, Cotnari, Roman. Zlătarii cunoşteau tehnici performante, placarea cu metale preţioase, emailarea, filigranarea, incrustarea pietrelor preţioase. Neîntrecuţi în arta emailării erau meşterii din atelierele transilvănene, care confecţionau bijuterii şi articole decorative combinând emailul artistic cu ştanţarea, perforarea, ajurarea şi gravarea.

Pentru articolele executate în atelierele din Basarabia din secolul XIX – prima jumătate a secolului XX este specifică combinarea variatelor tehnici de lucru, turnarea, filigranarea şi emailarea pentru confecţionarea inventarului liturgic şi a podoabelor laice. Din categoria mitrelor fac parte articole lucrate cu ciocanul în aur sau argint, garnisite cu chipuri sfinte lucrate în email, incrustate cu pietre preţioase şi perle. Mitra sub nr. 387, de culoare roşu-carmin, este ornată cu chipuri lucrate în email şi garnisite cu perle. Mitra cu nr. 388, de catifea violetă, cu patru chipuri de email într-o ferecătură de argint: Ioan Botezătorul, Mântuitorul, Ioan Gură de Aur, Maica Domnului, asociate cu inserţii de pietre preţioase acvamarine, ametist, smarald, perle (mărgăritare). La hotarul secolelor XIX-XX erau în vogă variate bijuterii confecţionate în tehnica emailării – broşe, agrafe pentru coafură, inele. Culorile emailului posedă toate nuanţele palide de roşu, albastru sau verde, ignorând completamente culorile aprinse şi stringente. La începutul secolului XX în Chişinău activau, pe lângă atelierele Arhiepiscopiei plasate pe bd. Regele Carol II, ateliere, preocupate de confecţionarea podoabelor laice, folosind turnarea, forjarea, gravarea şi emailarea.

Emailarea este folosită şi în a doua jumătate a sec. XX, deşi mai mult pentru piesele de teracotă şi podoabele simple. Zinaida Minaeva-Nikiforova (a.n. 1935) profesorul Şcolii de Artă pentru Copii din Chişinău „A.V.Sciusev”, prezintă la expoziţiile de artă plastică piese din ceramică: inele, cercei, broşe, coliere, brăţări decorative, de diverse forme geometrice sau asimetrice, toate emailate, precum setul „Frunzele verzi” (colier, brăţară şi inel); setul „Petale galbene” (colier şi brăţară); setul „Toamna” (colier, cercei şi inel).

În Moldova au activat meşteri de artă decorativă şi bijutieri cu renume, care au confecţionat bijuterii – Alexei Marco, Vladimir Vasilikov, Gheorghe Cojuşnean ş.a. şi care prezintă adevărate opere de artă decorativă din Moldova, de o valoare artistică şi tehnologică incontestabilă. Meşter neîntrecut fusese Vladimir Vasilikov (1941-1995), care poseda tehnica emailării artistice la perfecţie, dovadă servind unele bijuterii. Fineţe deosebită prezintă setul „Pană de păun”, în care sunt folosite armonios elemente decorative floristice de alpacă, combinate cu inserţii de turcoază, malachită şi elemente emailate. Elementele spiralice de metal sunt asociate cu caboşoane rotunde de turcoază în montură închisă, formând adevăraţi „ochi-de-păun”. Centrul compoziţiei este format de figura păunului, confecţionat în plină frumuseţe şi mândrie, cu o coroniţă pe cap din metal şlefuit.

Din categoria articolelor decorative emailate fac parte şi cupele executate la solicitarea Şcolii de viticultură din Stăuceni în perioada anilor 1979-1980 de către reprezentantul şcolii autohtone de giuvaiergerie Gheorghe Cojuşnean (1946). Menţionăm că în mare parte bijutierul este un autodidact, independent studiind tehnicile de lucru şi operaţiile tehnologice necesare pentru realizarea unui veritabil articol de orfevrărie. Meşterul utilizează variate elemente decorative, asociată cu elemente decorative emailate, care formează variate ornamente florstice.

Unul din cei mai iluştri reprezentanţi ai acestui domeniu pe drept cuvânt este considerat Alexei Marco, care s-a afirmat, îndeosebi, în domeniul emailării cloiassonne. Posedând la perfecţiune tehnica emailării, Marco realizează lucrări de proporţii, precum placheta „Lăutarii” (1986), în care graţie policromiei emailului şi măiestriei profesioniste, autorul redă specificul naţional al artei muzicale din Moldova. Figurile lăutarilor posedă expresivitate, personalitate, acordă senzaţia unui cântec bătrânesc. În anul 1986 placheta „Pacea” a participat la expoziţia internaţională bienală „Arta emailului”, Limoges-Franţa. O altă lucrare „Plai natal”, a participat la expoziţia de artă emailieră din Limoges la 1992. Menţionăm faptul că expoziţii de acest gen sunt consacrate în exclusivitate articolelor confecţionate prin tehnica emailării, Marco fiind unicul artist plastic din Moldova, care a participat la asemenea evenimente de amploare deosebită. Placheta „Plai natal” reprezintă o compoziţie de figuri geometrice şi asimetrice de variate culori, care simbolizează plaiul natal - coline, dealuri, văi, păşuni etc, redate prin variate nuanţe de verde, galben, cafeniu, semnificând bogăţiile naturale ale pământului. De fiecare dată autorul demonstrează aptitudini deosebite în prelucrarea artistică a materilului, posedarea profesionistă a tuturor tehnicilor şi tehnologiilor de lucru, conceperea unei compoziţii originale, ceea ce acordă articolelor valoare artistică deosebită. Operele confecţionate de bijutierul Alexei Marco în tehnica emailării, de preferinţă, peisaje de iarnă sau vară, motive folclorice, posedă o deosebită individualitate şi reprezintă maturitatea creativă a meşterului, apreciată foarte înalt de criticii de artă şi specialiştii din domeniu.

Actualmente emailul se foloseşte frecvent pentru acoperirea artistică a unor bijuterii unicale, a articolelor produse în serie, mai ales, celor predestinate copiilor, dar şi pentru fabricarea insignelor, medaliilor şi a decoraţiilor de stat, folosindu-se un număr impunător de culori şi nuanţe decorative, emailarea ca procedeu tehnologic fiind folosită în atelierele particulare din Republica Moldova şi în sectorul de stat (uzina de bijuterii „Giuvaier” din Chişinău). Suntem în ferma speranţă că arta emailării în Republica Moldova va cunoaşte şi în continuare dezvoltare continuă, bazată pe tradiţii seculare.

Cercei cu elemente decorative emailate. Uzina de bijuterii din Chişinău „Giuvaier”.

Pandantiv cu elemente decorative emailate. Uzina de bijuterii din Chişinău „Giuvaier”.

Pandantiv cu elemente decorative emailate. Uzina de bijuterii din Chişinău „Giuvaier”.

 
Inel cu elemente decorative emailate. Uzina de bijuterii din Chişinău „Giuvaier”.

Bijuterii cu elemente decorative emailate: cercei, pandantive, inel.

Uzina de bijuterii din Chişinău „Giuvaier”

 
Placheta „Ţăranii”. Cupru, emailare artistică. Autor Alexei Marco (1935-1992).
 
Placheta „Plai natal”. Cupru, emailare artistică. Autor Alexei Marco (1935-1992).

Placheta „Ţăranii”. Placheta „Plai natal”. Cupru, emailare artistică.

Autor Alexei Marco (1935-1992). Muzeul Naţional de Artă al Moldovei.

 

Unele aspecte privind tehnica şi tehnologia emailării artistice

Din punct de vedere tehnologic emailarea prezintă operaţia de acoperire cu email a unui obiect metalic etc., fie prin producţia suprafeţei respective (emailare industrială), fie prin decorarea ei (emailare artistică). Emailul poate fi de trei feluri: transparent, folosit la bijuteriile de aur şi argint pentru conturarea luciului şi culorii metalului; opac – utilizat pentru obiectele executate din cupru şi aliajele sale, proprietatea de bază fiind culoarea proprie, luciul, contrastul cu metalul de bază; translucid, care combină culorile şi transparenţa tipurilor precedente. După tehnica de executare, se deosebesc email turnat în adânciturile create la turnarea metalului, ştanţare, gravare; email turnat în adânciturile formate de sârma plată sau filigran, ca exemplu - email de vitralii; email folosit pentru pictarea vaselor după desenul dat, pe faianţă, porţelan etc. Acoperirea se poate face pe cale uscată sau pe cale umedă. Emailarea pe cale umedă poate fi efectuată prin stropirea obiectului cu email cu ajutorul aerului comprimat; aplicarea prin pulverizare; acoperirea cu pensula sau cufundarea într-o baie cu emailul în suspenzie. În toate aceste procedee se foloseşte o suspenzie de email în apă numită „slicher”. Omogenizarea şi menţinerea suspenziei sunt operaţii importante care se efectuiază în vase cu agitătoare mecanice, suficient de eficace pentru evitarea depunerii. După depunerea emailului pe suprafaţa obiectului, acesta se introduce în cuptor, în care încălzirea se efectuiază cu atenţie şi cu controlul riguros al temperaturii pentru a se încălzi numai la temperatura la care consistenţa emailului e suficientă ca să se evite curgerea lui sau intrarea în pori.

Depunerea emailului trebuie să fie uniformă, coeficientul de dilatare al emailului trebuie să fie apropiat de cel al suportului spre a evita fisurarea sau chiar căderea de pe suport. Fisurarea poate fi dorită când se urmăreşte ca din acest fenomen să se obţină un efect decorativ. Aurirea sau argintarea metalului rămas vizibil după emailare se efectuează prin procedee obişnuite, emailul nefiind atacat în băile respective. După natura lor, componenţii din emailuri au rolul de coloranţi, de fondanţi, rolul de a asigura rezistenţă la agresivitate. În linii generale, pentru efectuarea operaţiilor de emailare artistică bijutierii contemporani folosesc emailuri sunt constituite pe bază de borosilicate - oxidul de litiu, oxidul de bariu, oxidul de aluminiu, bioxidul de siliciu, oxidul de titan, oxidul de zirconiu, oxidul de staniu, oxidul de plumb, oxidul de fosfor etc, care asigură anumite proprietăţi fizice şi chimice a emailului policromatic sau incolor aplicat podoabelor şi pieselor de artă. La colorarea emailului, spinelii cu oxid de fier, oxid de cobalt, oxid de nichel, oxid de cupru şi sulfurile de fier determină colorarea în negru; oxizii de cobalt, aluminiu, ultramarinul şi albastrul de zircon-vanadiu determină colorarea în albastru; oxidul cromic şi amestecurile de oxizi dau culori albastru şi galben, determină culoare verde; galbenul de Napoli şi galbenul de vanadiu determină colorarea în galben; roşul de cadmiu, roşul de crom, roşul de vanadiu determină colorarea în roşu; oxidul fieric, spineli cu oxid cromatic şi oxid de zinc determină colorarea în cafeniu. Compoziţia emailului variază în raport cu suportul pentru care este destinat. Pentru metalele neferoase se utilizează un amestec topit de nisip, carbonat de potasiu sau de sodiu şi diferiţi oxizi metalici pentru colorare, care are temperatura de fuziune 780-830 grade. Emailarea industrială prezintă domeniu aparte, fiind folosită în scopuri tehnice.

 Cercei pentru copii. Aur, email, inimioară.Bijuterii pentru copii (cercei şi inel). Aur, email, steluţă stilizată.
 
Colecţie particulară. Bijuterie „Pană de păun”. Autor Vladimir Vasilikov. Alpaca, turcoază, email.

Bijuterii pentru copii (cercei şi inel). Aur, email, inimioară şi steluţă stilizată.

Colecţie particulară. Bijuterie „Pană de păun”. Autor Vladimir Vasilikov. Alpaca, turcoază, email.

 
 
 
Bibliografie selectivă:
1.    Gramatopol M. Artele miniaturale în antichitate, Bucureşti: Editura Meridiane, 1991.
2.    Jewelry business. Киев: 2002, №. 11.
3.    Olteanu Şt. Şerban C. Meşteşugurile din Ţara Românească şi Moldova în Evul Mediu, Bucureşti: Editura Academiei R.S.R., 1969.
4.    Бируни абу-Рейхан-Мухамед ибн-Ахмед. Собрание сведений для познания драгоценностей  или Минералогия, Москва: Изд-во АН СССР, 1963.
5.    Бреполь Э. Художественное эмалирование, Ленинград: Машиностроение, 1986.
6.    Усенко В. Ювелирные изделия и самоцветы, Одесса: Принт Мастер, 1998. 
 

Comentarii:

Pentru a lăsa comentarii trebuie să fiţi înregistrat şi logat pe site Click Aici
Înapoi
Istoria.md
Hărţi
Harta liniei ajutorului franco-britanic acordat Finlandei în cadrul Razboiului ruso-finlandez
Harta liniei ajutorului franco-britanic acordat Finlandei în cadrul Razboiului ruso-finlandez
Toate Hărţile...
Download
Link-uri utile
Banner Suport Energo
Febian IT Realizarea site-urilor
Memoria.ro
Banner Radio Vocea Basarabiei
Banner Portalul basarabenilor din România
Copyright © 2009 - 2017 istoria.md